lördag 19 april 2008

Ny scape!

Nu har jag äntligen gjort om designen lite på karet. Precis som jag tidigare sagt så har jag gjort den lite mindre dubbelsidig(även om den fortfarande är det). HCn höll på att lossna förut och den såg inte så fin ut längre sen den var täckt av cyanon. Men nu har jag planterat den i mitten för maximalt ljus. Nytt tillskot är växten till vänster om kommande HC mattan, den med klöver/fjärils formade blad. Marsilea quadrifolia heter den. Fick den i början av veckan och den har redan spridit sig (kan bli en favorit).



Tanken med scapen(japp denna gång har jag det.) Är att Hcn ska bilda en matta framför C.Helferi som tillsammans med pytte-lotusarna, står på en kulle(Syns dåligt på bilden). Bakom kommer Rotala sp.vietnam att bilda buskage. Står en svärdsplanta samt A.crisp... i hörnet nu då Rotalan tog var den mest cyano-angripna växten. Men den borde komma igång snart.



Det ända nya på högersidan är att bacopan fått flytta dit. Det som jag inte är riktigt nöjd med är att min grymt snygga windelöw inte kommer fram, då¨C. wendtiin står ivägen. Men den behövs då det är "teknik hörnet"



Annars är jag ganska nöjd då ja lyckats klämma in alla växterna som jag ville(-riccian som jag satt fasst på en liten bit kruka med ett nät. Men nätet luktade lite fränt trotts att jag kokat det, så den ligger i karrantän)


Akvarie spec:


  • 4x24 T5 Total PUR (microEinsteins/sec/m^2): 182 (enligt Defdac's kalkylator)

  • AM 500 reactor till Maxi jet (1000l/h)(30ppm ska det vara men ja har svårt att få ned pH just nu)

  • Eheim 2215

4x i veckan:

  • 5ppm NO3

  • 0,5ppm PO4

  • 0,1ppm Fe Ska öka på Fe till det dubbla då ja får ljusa toppar.


Doserar Calcium vid vattenbyte för bättre Ca:Mg förhållande

Inga kommentarer: