lördag 9 augusti 2008

Myckenheten av trådalger

Karet har stått helt utan skötsel sen jag tog sommarlov i slutet av maj nu. Halverade ljusmängden och gjorde korstecknet för att de skulle överleva de 2,5 månaderna. Var för nån vecka sen och hälsade på hos mig själv och då såg det ut såhär...


Trådalgerna ser faktist väldigt bra ut i ytcirkulationen, så hade det inte varit för att ja försöker odla andra växter så kanske man skulle bygga vidare på detta prejekt:)




Observera den lilla lappen till min akvarievattnare som sitter uppe i vänstra hörnet.


Ja gott folk ja vet inte om man ska skratta eller gråta åt förödelsen. Det finns både några dåliga samt några mindre dåliga saker med denna alginvation.

Mindre dåliga

  • Trådalger är lätt att ta bort och sätter sig inte på växterna som andra alger kan göra.
  • Jag vet varför jag har fått dem även om mängden överaskade mig

Dåliga

  • De har skuggat HC-mattan samt många andra av mina ljuskrävande växter så de lever en mycket tynande tillvaro.
  • Det kommer ta många timmar att återställa allt till ok skick
  • Och sedan ännu längre innan växterna återhämtat sig.

Jag visar endast de här bilderna för att glädja er som trodde ni hade mycket alger.

Observera veckans ord: Myckenheten!

Hejpåer!

Inga kommentarer: