söndag 23 maj 2010

Ny reaktor

Köpte nyligen 2st nya reaktorer till mina kar. En Midijet och en nanojet från Us-akvaristik. Nanojeten är nu installerad och fungerar väldigt bra. Bubbeltakten ni ser i klippet nedan hade den absolut inga problem att lösa upp. Ur luftningsventilen kommer det enbart vatten om man öppnar så det måste vara ett gått tecken. Anslutningen av slangar var mycket enkelt. Jag rekommenderar slangklämmor även om slangarna sitter väldigt bra. Hos mig var den ena slangen lite torr så den fick enda slangklämman jag hade hemma.
Nanojeten drivs med mitt Eheim classsic 2213 som enligt spec. ska pumpa 440l/h. Detta verkar vara mer än tillräckligt.

Jag kan verkligen rekommendera er som har ytterfilter att investera i en externreaktor av den här modellen. Dock irriterar det mig lite att jag inte kollade upp om jag kunde få tag på dessa delar själv och bygga ihop. Det är nämligen gjort av ganska basic rörmokardelar.



1 kommentar:

Leonard sa...

Det ser riktigt fint ut! Måste säga att jag blir lite lockad av att gå över till extern reaktor ;)