måndag 23 mars 2009

Diino

Weblagring har funnits ganska länge nu och det finns många olika tjänster. Kommer ihåg när man skickade sina dokument och filer via mailen till sig själv för att komma åt det i t.ex. skolan eller hemma. Har tidigare haft ett konto på en av de större sidorna (ett år sedan nu.). Men det var lite för krångligt och med ett taskigt webgränssitt som var allt annat än lätt att använda. Jag laddade upp några bilder men det tog tid och utrymmet var väldigt begränsat. Som ni förstår så glömdes det bort ganska snabbt eftersom jag drog mig för att använda det.

Men nu verkar jag ha hittat det jag sökt efter, Diino. Som prenumerant på Pc för alla så får man ett konto där gratis (är gratis för alla upp till 5gb.). Obegränsad lagring och automatisk backup, via ett litet program, bjuds det på. Sitter just nu och kör backup av alla mina bilder på datorn, vilket är närmare 6gb. Uppladdningshastigheten kan jag verkligen inte klaga på, jag har 10mbit och uppladdningen går i ca600kb/s vilket får anses som klart godkänt. Visst det tar tid när det är mycket som ska laddas upp, så några timmar får man räkna med. Men det lilla backupprogrammet gör inget större väsen av sig 5% cpu användning och 80Mb minne gör iaf inte min dator märkbart långsammare. Med 10mbit internetanslutning så är inte 600kb/s i uppladdning märkbart vid vanligt användande. Själva programmet är mycket lätt att använda och har funktioner för schemalagd backup där man kan välja full eller inkrementell (bara det som ändrats sedan sist). Man ser tydligt sina mappar i stil med “Den här datorn” vilket gör det enkelt att hitta sina filer.

Namnlöst-1

Diino erbjuder även funktioner som att låta andra ta del av mitt uppladdade material, vilket är väldigt användbart. Bara att skicka en länk med senaste bilderna eller kanske den där filmen som var så bra. Möjligheterna är många och jag kommer nog framförallt använda Diino istället för min lilla 2,5” externa hårddisk som jag brukar släpa med mig.

Testa själva gratisversionen på www.diino.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Testatde själv diino i går kväll.
Bilder + lite annat resulterade i 25GB att ta back upp på.

Lite synd att man måste schemalägga minst en fullbackup i veckan, jag hade nöjt mig med bara inkrimentell.

Nästa miss är att man inte ser filerna man tagit backup på, man ser bara "topp" katalogen.

Hur som helst är en backup bättre än ingen alls så detta får duga som en backup-backup.

Macke sa...

Ja det är lite dåligt att man inte kan se backupen. Hade ju varit smidigt att kunna använda den precis som uppladdning av filer.

heeke sa...

Såg nu att man visst kunde se varje enskild uppladdad fil och tanka ner bara den.
Om det är någon uppdatering av tjänsten eller om det tar ett tag innan man ser det vet jag inte.

Macke sa...

Ja jag upptäckte det också. Verkar som att det tar ett tag innan de kommer in filerna.

Jag är iaf fortfarande mycket nöjd med tjänsten!